my passion

my passion

Wednesday, September 01, 2004

Memori Cinta Remaja

Meninggalkan bangku persekolahan aku mencuba nasib di rantau orang..negeri yang dituju Johor Darul Takzim. Di sinilah aku mengenal cinta remajaku yang pertama..amat manis dan pahit juga untuk dikenang…aku mengenal erti kebahagiaan tapi aku juga telah mengajar diri menjadi manusia yang zalim menghancurkan harapan seorang insan yang begitu baik denganku…Abang S aku kenali ketika sama2 mencari rezeki di sebuah kilang di Senai Johor. Ketika itu aku menunggu panggilan ke IPTA manakala Abang S baru saja grad dari ITM Dungun. Perkenalan kami hanyalah secara kebetulan waktu itu rumah yang menjadi asrama kami bersebelahan sahaja…3 minggu kami berkasihan semuanya begitu indah dan amat membahagiakan aku..mempunyai insan yang memahami dan menyayangi malah melindungi ketika berjauhan dari keluarga sesuatu yang amat meruntun perasaan aku namun perpisahan datang melanda secara tidak aku duga…

Ibuku dan keluarga datang mengambil ku di kilang tanpa pamitan…semata-mata kerna aku mendapat tawaran melanjutkan pelajaran dan masanya begitu suntuk untuk aku membuat persediaan…aku langsung tidak berkesempatan menemui Abang S untuk meninggalkan pesan Cuma aku sempat meninggalkan pesan pada Housemate aku yang ada di rumah ketika itu…Abang S pada mulanya tidak percaya akan khabar yang disampaikan tapi ketiadaanku menyiakan semuanya…aku tidak tahu apa yang ada di hatinya tapi aku sepanjang perjalanan itu dari Johor ke Pahang sangat sedih dengan perpisahan itu…airmata aku tidak henti-henti mengalir. Pilu sungguh hati aku ketika itu..yelah cinta baru berputik sudah berpisah…keluargaku tidak berani menegur dibiarkan aku melayan perasaan sayu sepanjang perjalanan itu…

Aku melanjutkan pelajaranku di Kolej MARA sebagai persediaan ke luar negara… sepanjang 1 tahun setengah aku berjauhan dengan Abang S hubungan kami berjalan dengan lancar. Kekadang aku turun JB kekadang Abang S turun KL. Tapi yang pasti talian telephone sentiasa menghubung hati kami…aku begitu sayangkan Abang S ketika itu apatah lagi semasa sambutan hari Aidil Adha yang kami sambut di rumah kakaknya di KL. Hadiah hari raya yang diberikan kepadaku amat meruntun perasaan ini…hadiahnya? Hadiahnya hanyalah satu kaset yang merakamkan luahan hatinya dan juga perbualan kami sepanjang berdating…. Pertama kali mendengar kaset itu airmata aku mengalir terasa betapa diri ini amat dikasihi oleh Abang S. Katan pertamanya “ Fir abang tujukan lagu ini khas untuk Fir semoga Fir sentiasa mekar di hati abang selamanya” dan lagunya ialah lagu dendangan kumpulan MAY liriknya “ Kau umpama bunga yang mekar di hatiku…..” syahdukan…tapi mengapa kasih kami tidak berpanjangan…?kerana aku telah menjadi manusia yang zalim pada percintaan kami ketika itu…kisahnya…? Esok la ye…

No comments: